hits

juni 2016

Bloggere vs. anmeldere 1-0?

Bde boken og fotografen av dette bildet, Ida Wulff, er tydeligvis til irritasjon for mange.

Det hjelper tydeligvis ikke at blogger Linna Myhre sitter p innbytterbenken til de drlige taperne.

Boken Calendar Girl fra Cappelen Damm har ndd topplasseringen p den norske bokbransjens bestselgerliste etter bare to uker i hyllene, skrev Dagbladet 13. juni.

Jeg er ikke i mlgruppen for boken, men som s mye annet som topper listene er det ikke en kandidat noen har dratt frem som en kandidat til noen av de tunge litteraturprisene om man skal tolke inntrykket. Men hva gjr det for folk flest?

Det er veldig mye som er bra underholdning uten at kultureliten har satt sitt godkjentstempel p det. Noen leser en lett bok, andre ser en fotballkamp. Ingen skade skjedd i noen av tilfellene.

Forlaget betalte nrmere 5 millioner for rettighetene i Norge. Vi m jo anta at de forventer tjene penger p de til tross for at prisen er 20-30 ganger hyere enn normalt, iflge forlaget.

For de som lever av dette, som Torgrim Eggen, er dette selvsagt et tema g inn i. Og han tok allerede i mai debatten rundt pengebruken til forlagene.

-  Bransjen har momsfritak og nyter godt av en statlig innkjpsordning. Politisk sett m de finne seg i bli holdt ye med, skrev Eggen i en e-post til Dagbladet.

Nylig kastet ogs forlegger Arve Juritzen seg p debatten og omtalte det som trist at Calendar Girl toppet bestselgerlisten. Den delen av debatten er som forventet og interessant, men i kjlvannet av den dras ogs flatene boken s langt har blitt markedsfrt i inn i bildet. Og der sporer det av. 

I forbindelse med at Juritzen tok opp temaet, slang VG i sin sak om utspillet p informasjon om at den toppet bde  den skjnnlitterre boklisten og e-boklisten - til tross for at Dagbladet ga boken terningkast 1 og VGs anmelder landet p terningkast to. Populre rosabloggere, derimot, som Cappelen Damm har betalt for gi positiv omtale - simpelthen bare elsker boken, skrev avisen med en underliggende negativ tone.

Blogginnlegget fortsetter under bildet

- Norges strste forlag har bestemt at vi skal lese drittbker i sommer. S da gjr vi det, skriver Dagbladets anmelder etter at hun ikke fikk bestemme hva vi skulle lese denne sommeren.

Dagbladets anmeldelse ligger her. Den er bak betalingsmuren. S tanken er tilsynelatende at til tross for at boka iflge anmelderen er rva, s br leserne betale for lese Dagbladets slakt. Det er mulig ingen tok seg bryet med det, og derfor kjpte boka likevel.

Heldigvis, s fikk anmelderen slippe til en gang til med en kommentar og i nden til internett er den tilgjengelig for alle lese.

-    At bde jeg og VGs anmelder har slaktet boka, spiller liten rolle nr Ida Wulff og Pilotfrue synes den er bra, skriver Marie Kleve.

Videre skriver hun: Hvis bloggerne frst skal betales for lese, hvorfor ikke betale dem for lese noe bra?

Anmelderen burde kanskje i strre grad prvd forsvare sin egen plass i nringskjeden fremfor sutre over bloggerne for f oppmerksomhet. Den gamle gode sinnabloggeren Linna Myhre har ogs begynt blogge igjen. Hun er ikke s morsom som fr, men har gjort en del innlegg med fine hersketeknikker mot andre bloggere i det siste. Saken med Calendar Girl har ogs ftt spalteplass hos henne, uten at det blir s mye mer enn sutring og sitering hos Dagbladet som mener at bloggere som er enige med de i saken er bra greier.

Det er her jeg mister trden. 

Det er ikke noe nytt at forlagene bruker penger p markedsfre bker. S hele debatten blir litt pussig. Om de hadde brukt pengene p fysiske aviser, TV og radio slik de tradisjonelt har gjort, hadde det da vrt greit? Bare man unngr blogg som har s stor effekt? Sponset innhold er ikke et nytt format, enten man tenker digitale eller tradisjonelle flater.

Bortsett fra at den eksponerer en del flater som penbart har mistet sin kraft, ser jeg ikke argumentene i diskusjonen.

Forlaget har kjpt omtale av boken via en hndfull bloggere som har en avtale med oss i Mediehuset Nettavisen. S vi har en rolle i saken. Innlegget til Ida Wulff som flere har dratt frem ser du her.

For meg blir det litt som i barnehagen nr argumentene nesten ender som dette Boka di er ikke godkjent av oss, og du hadde aldri kommet p topplista om du ikke hadde brukt bloggere!. Karpe Diem hadde i vinter videopremiere p musikkvideoen Hus/hotell/slott brenner p bloggen til Sophie Elise. Den ble delt nesten 5000 ganger derfra. Burde Sophie Elise spurt anmelderne om dette var bra nok fr hun spredde det til 100 000 lyttere i mlgruppen med et tastetrykk?

Om noen bloggere har flt seg litt uglesett i denne debatten s oppfordrer jeg dere til det motsatte i dette tilfellet og ta helg med god samvittighet. Dette er det beste komplementet dere kan f.

Uten at det er mitt bord, s mener jeg at dere som har kjpt boka og har tenkt lese den p bussen ogs kan gjre det uten skam. Utrolig mange andre har lest den allerede tydeligvis, og de frreste har ftt med seg at Dagbladet ikke liker den. S det gr nok helt fint. Etterp kan dere sette den i hylla ved siden av Aune Sands Jordbrmus.
 

F en mail nr jeg publiserer noe nytt